tirsdag 5. juni 2018

Ruge frem kyllinger

Mange lurer på hvor lenge de enkelte artene av våre fugler må ruges før klekking ,så jeg har da laget en liten oversikt. RUGE UT EGG I MASKIN med elektrisk vender for eggene. Brettet som eggene ligger på trekkes frem og tilbake og eggene ruller omtrent to omdreininger i døgnet.

Kyllingene har mat nok fra egget i to døgn etter klekking. Så derfor lurer jeg på om noen har gode tips med å ruge frem med kun. Vil veldig gjerne få hjelp så jeg kan få frem kyllinger! Stakkaren driver og snur og vender på eggene og mener at han kan kjenne kyllinger i dem, selv om eggene bare er en drøy uke gamle.


Rugemaskinen øker fuktigheten ved klekking for at det skal være lettare for de små. Her må man føle seg litt frem, om kyllingen jobber på og pip er den framleis . Vi har hatt lyst på høner lenge, og jeg skulle bare prøve om det gikk an å ruge fram kyllinger av butikkegg før jeg kjøpte egg fra oppdretter.

Under rugingen puster kyllingen gjennom skallet, så da må du passe på om. Eggene snues morgen og kvel frem til og med 18. Når du hører de første lydene fra egget og ser kyllingen arbeide seg ut av.


Alle fugler legger et visst antall egg før de begynner å ruge på de. En høne som blir klukk vil legge seg til å ruge på de eggene hun kommer over. I fjor og i forfjor klekte vi ut kyllinger selv i rugemaskinen, men i år satte . Det skulle altså ikke mange forsøk til for ruge fram kyllingene.

I naturtilstand foregår dette i et reir, som sjelden består av noe mere enn en rugegrop. Kyllingene er oppegående og i stand til å ete vanlig mat fra dag 1. Selv ruger jeg aldri egg på mindre enn gram (eurovaktel) fordi jeg gjerne vil få. Hvis kyllingene klekker 1-dager etter skjema er det mye som tyder på at . Sammen med en venninne spleiset hun på rugemaskin, og bestilte diverse. Men så leste jeg om noen som hadde ruget frem en kylling fra et . Og nå har jeg lyst til å prøve å ruge fram kyllinger, mest for å se om det.


Legger du butikkegg i en rugekasse, kan du kanskje få en kylling. De har forklart at dette er mulig med bakgrunn i fremveksten av frittgående . Kyllinger har godt syn og kan se mange farger allerede rett etter klekking. Hun verper 7-egg før hun legger seg til å ruge.


Jeg får best resultat ved å følge høna sin ruge syklus. Det er mange som opplever at mange kyllinger dør like før klekking.

Bodum presskanne kopp hvor mye kaffe

Dersom du benytter filtermalt kaffe skal trekketiden være minst minutter,. Vi anbefaler å trekke presskanne-kaffen i minutter, da blir den...