tirsdag 29. desember 2009

Kylling i leirgryte steketid

Legg leirgryten i vann i 15-min før den skal brukes. Har du helt ny gryte, les bruksanvisningen. I oppskriften skriver jeg det jeg hadde i leirgryta i dag, men innholdet varierer jeg fra gang til gang.

Hvis du bruker leirgryta til kylling eller kjøtt, så bør du ikke lage fisk i den,. Römertopf er en uglasert porøs leirgryte, som kan tilberede alt av kjøtt som trenger litt steketid. Kjøttet blir kokt i sin egen væske og resultatet er . Oppskriften er med kyllinglår, men du kan godt bruke hel kylling i leirgryta.


Etter et par timer i ovnen er kyllingen utrolig mør, og kraften nydelig. Kylling i leirgryte Madam Mims oppskriftsforum. Steketiden er lang fordi gryta settes i kald ovn (viktig!), og fordi steketemperaturen som regel er lav.

Römertopfen er genial når man skal steke kylling. Bare husk å la leirgryta ligge minutter i vann. Fyll kyllingen med ½ sitron i båter, laubærbla hakket frisk timian og -. Legg lokket på gryta, sett inn i kald ovn. Om ønskelig, kan man ta av lokket de siste minuttene, for å få litt stekeskorpe.


Oppskrifter for helstekt kylling i leirgryte. Römertopf og helstekt kylling i Vestfold.

Retten kan lages i en leirgryte eller i et ildfast fat. Steketid er avhengig av størrelsen på kyllingen. Men merk at du ikke må sette tørr leirgryte i ovnen, da kan den sprekke. Helstekt kylling, ribbe, brød og lignende er perfekt mat å lage i leirgryta.


Ikke alltid like lett når det er en million ting man skal gjøre, . Jeg vil benytte meg av metoden i framtiden, men neste gang skal jeg steke kyllingen til temperaturen viser grader. Helst med kyllingfilet, svine- el oksekjøtt? Hvordan vet man hvor mye vann som skal oppi,?


Legg kyllingen tilbake oppå disse godsakene, og hell så hvitvinen over der. Så tar du av lokket og lar den steke i minutter så skinnet kan .

Bodum presskanne kopp hvor mye kaffe

Dersom du benytter filtermalt kaffe skal trekketiden være minst minutter,. Vi anbefaler å trekke presskanne-kaffen i minutter, da blir den...